Voordelen van de tewerkstelling van oudere werknemers

Bij de zoektocht naar geschikte werknemers, zouden bedrijven zich niet enkel moeten toespitsen op pas afgestudeerden of dertigers. Ze zouden aangenaam verrast zijn als ze wisten wat oudere werknemers te bieden hebben. Nochtans zijn bedrijven in Vlaanderen hiervan niet overtuigd. De vooroordelen van “te duur”, “niet mee met de technologie” hoor je het vaakst. Bij de weigering van oudere sollicitanten speelt de vermeende loonkost maar evenzeer de perceptie van de werkgevers.

Unia- directeur Els Keytsman: “Leeftijdsdiscriminatie is even verboden als die op ras of geslacht.” In het jaar 2016 werden 74 dossiers geopend bij Unia voor leeftijdsdiscriminatie op de werkvloer. Zeker nu iedereen langer moet werken, is het niet te verantwoorden dat mensen op een leeftijdsmuur botsen. Oudere sollicitanten worden meer afgewezen, vaak om zeer vage redenen (waarbij het vermoeden van leeftijdsdiscriminatie de kop opsteekt). Vaak worden ze zelfs afgewezen nog voor de sollicitatie. De vooroordelen dat oudere werknemers trager werken, meer ziek zijn, minder gemakkelijk zaken aanleren, blijven hardnekkig voortleven. Ook het vooroordeel van de loonkost is totaal onterecht. Als oudere werknemers zelfs niet op interview uitgenodigd worden, hoe kan er dan gepraat worden over verloning?

Waarom zouden werkgevers dan oudere werknemers in dienst moeten nemen? Hieronder een aantal voordelen:

Tevreden klanten

 

De bevolking vergrijst, dit wil zeggen dat ook het klantenbestand van een onderneming vergrijst. Klanten waarderen dat ze niet alleen met jongere werknemers kunnen praten maar ook met mature contactpersonen.

Ervaren dienstverlening

 

Ervaring is zo belangrijk in een onderneming, niet alleen werk- maar ook levenservaring. Oudere werknemers hebben ervaring in de omgang met mensen en probleemoplossing, meer dan jongere werkkrachten.

Loyaliteit en werkethiek

 

Uit studies blijkt dat oudere werknemers langer bij dezelfde job blijven. Dit bespaart de onderneming tijd en geld. Oudere werknemers zijn gemotiveerd. De wil om te werken, zelfs tot op pensioengerechtigde leeftijd is aanwezig; dit zijn zaken die de recruiter duidelijk kan opmaken tijdens een jobinterview. Dan pas kan de recruiter inschatten welke waarde de oudere werknemer voor het bedrijf betekent, hoe toegewijd ze zijn. Ze zoeken naar stabiliteit in hun eigen leven en bieden daarom juist een meerwaarde.

Een mentor voor andere werknemers

 

Mature werknemers hebben levenservaring. Ze zijn vaak een aanspreekpunt voor jongere werknemers die advies of begeleiding nodig hebben. Een oudere werknemer in de organisatie die fungeert als coach of mentor voor jongere werknemers is van onschatbare waarde.

Flexibiliteit

 

Ondanks wat veel werkgevers denken, blijken 55- plussers net zo gemotiveerd en zelfs meer flexibel te zijn als jongere werknemers. Oudere werknemers hebben vaak geen jonge kinderen meer en zijn om die reden vooral flexibel. Uit een onderzoek in de Duitse automobielsector bleek dat jonge mensen doorgaans sneller repetitieve taken kunnen uitvoeren, terwijl oudere werknemers vaak sneller complexe taken tot een goed einde brengen.

Stereotype opvattingen over oudere werknemers leven momenteel bij de ondernemers. De inzet en productiviteit van een persoon wordt echter niet bepaald door iemands leeftijd.

 

4 juli 2017 Geen categorie Author: admin
Search Ont-keten
Share:
Profiles:
Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website. Update my browser now