Sneller studeren via de Feynman Techniek

“Ik leerde vrij snel het verschil tussen de naam kennen van iets en iets kennen…” – Richard Feynman

Er bestaan twee soorten kennis en de meesten onder ons focussen zich op de verkeerde. De eerste soort focust zich op benamingen, definities, … De tweede soort focust zich op inhoud. Nobelprijswinnaar Feynman heeft onderzoeken verricht naar de verschillen en ontwikkelde een leerformule die hem in staat stelde iets beter te begrijpen dan de doorsnee persoon.

Dit wordt de Feynman Techniek genoemd, die je in staat stelt om sneller en begrijpend te studeren. En wat je wellicht leuk zal vinden aan de techniek, is dat het uiterst makkelijk is om toe te passen. De techniek kan snel aangeleerd worden om je kinderen of studenten in staat te stellen efficiënter te studeren. Je kan het ook toepassen in je eigen studie of zelfs werkomgeving. Het vermindert stress en je maakt minder kans om een burnout op te lopen.

“De persoon die zegt dat hij weet wat hij denkt maar het niet kan uitdrukken, weet meestal niet wat hij denkt… ” – Mortimer Adler

De techniek kent 3 basisstappen en 1 optionele stap:

STAP 1 : leg het uit aan een kind

Neem een leeg blad en schrijf over het onderwerp. Schrijf kort wat je over het onderwerp weet, alsof je het zou uitleggen aan een kind. Niet een intelligente volwassen persoon, maar een 8-jarige, die genoeg woordenschat en aandacht heeft voor basisconcepten.

Heb je je er ooit op betrapt dat je complexe woorden gebruikt en vakjargon om te maskeren dat je onvoldoende over het onderwerp weet?

Door het onderwerp uit te leggen aan een kind, forceer je jezelf om de materie op een dieper niveau te begrijpen. Kan je dit niet? Dan wordt het snel duidelijk welke aspecten van het onderwerp meer verduidelijking nodig hebben.

STAP 2 : Review

Via stap 1 merk je gaten in je kennis als je iets niet kan verwoorden, uitleggen of vergeet. Hier start het effectieve leerproces. Je zit vast dus ga terug naar de bron en herbekijk de leerstof tot je het wel kan verwoorden in eenvoudige bewoordingen. Door de grenzen van je kennis te identificeren, verhoog je je kansen om de kennis te begrijpen.

STAP 3 : Organiseer en vereenvoudig

Lees je notities luidop. Als de materie niet eenvoudig is of verwarrend klinkt, blijf vereenvoudigen tot het duidelijk wordt.

STAP 4 (optioneel) : Testen

Wil je echt zeker zijn, laat de tekst dan effectief aan een 8-jarige lezen of zoek een “testdummy” die niets van het onderwerp kent.

Deze techniek is niet enkel een succesvolle manier om te studeren, het zorgt ook voor een nieuwe manier van denken: je ideeën worden geanalyseerd en terug opgebouwd. Paypal- en Tesla- oprichter Elon Musk noemt dit “denken vanuit basisprincipes”. Dit soort denken zorgt voor een andere, betere manier van begrijpen. Je leert ook begrijpen waarom andere personen niet begrijpen waar je het over hebt.

Feynmans techniek beschouwt intelligentie als een groeiproces. De techniek kan voor vele zaken gebruikt worden: van een eenvoudig probleem tot quantumfysica begrijpen. Door jezelf te forceren om eenvoudiger te denken, zal je het ook beter kunnen onthouden.

Een “drie-stappen” strategie om efficiënt te studeren, zonder burnout | Studeren burnout

Studeren vergt een gestructureerde aanpak. Het ideale studiescenario kent elke student: een regelmatige studie doorheen het schooljaar en geen last-minute aanpak.

Burnout en uitstellen: een slechte strategie!

De typische aanpak is: jezelf omringen met studieboeken en notities, alle sociale activiteiten en leuke dingen bannen, zelfverwijt dat je afgeleid wordt of tijd verliest. Eigenlijk is het een vicieuze cirkel: je raakt afgeleid en dwingt jezelf om meer geconcentreerd te zijn en langer te studeren. Je raakt mentaal uitgeput en je raakt nog meer afgeleid; je krijgt een schuldgevoel waardoor je je nog meer isoleert. Een studie burnout kijkt om de hoek. Het is moeilijk te geloven dat je meer kan studeren door minder te studeren.

De oplossing is eenvoudig: beperk je studietijd en studeer met hogere kwaliteit.

STAP 1 :  plan je studiemomenten, zodat je tijd kunt vrijmaken voor rustmomenten

De grootste vergissing die je kan maken, is denken dat je non-stop kan studeren. Het gaat wel, maar na een tijdje heeft het geen zin meer. Beschouw het als een loopwedstrijd: je kan zeer intensief gaan, maar na verloop van tijd moet je lichaam rusten om daarna terug tot het uiterste te gaan. Is je tempo te hoog, dan kan je uitgeput geraken voor je de aankomstlijn bereikt. Krijg je tegenwind, dan moet je je tempo aanpassen om niet opgebrand te geraken.

STAP 2 : passief studeren omzetten naar actief studeren

Ik heb de “loopwedstrijd” metafoor gebruikt om duidelijk te maken dat het essentieel is om je studietijd vooraf te bepalen. De metafoor is eigenlijk niet helemaal correct, om reden dat mentale en fysieke taken een aparte aanpak vereisen. Wanneer je in een wedstrijd zit en je gaat te hard, kan je je tempo aanpassen. In een mentale wedstrijd te hard pushen, zorgt ervoor dat je lichaam zal tegen reageren.

Jezelf testen is een actieve studiemethode, lezen is een passieve methode. Mogelijk heb je ooit gehoord van de Feynmank Techniek. In een volgende nieuwsbrief wordt dit extra belicht. Kort geschetst komt de techniek neer op vereenvoudigen van het studiemateriaal. Dit is een actieve techniek. Diagonaal studeren is ook een passieve techniek. Het voordeel van de actieve aanpak is dat je geforceerd wordt om efficiënter te studeren.

STAP 3 : Installeer je in een comfortabele, doch afleidingsvrije omgeving

Hoe meer afleiding, hoe meer je wordt afgeleid. Als je internet moet gebruiken tijdens het studeren, kan je een app installeren (zoals SelfControl) die websites niet nodig voor je studie blokkeren. Zonder internet studeren, is nog beter. Zet je telefoon op de stille modus. Neem pauzes, maak creëer een omgeving waarbij pauzes saai zijn, maar toch ontspannend. In dat geval krijg je niet de verleiding om het studeren op te geven. Op internet surfen, met vrienden chatten of computerspellen spelen zijn geen goede pauzes.

Soms trap je in de val, waarbij je uiteindelijk tot het besef komt dat je te lang, te intensief doorwerkt. Dit kan gebeuren als je meent niet genoeg progressie te boeken. Dit is geen ramp. Begrijp dat je probleem om te focussen niets te maken heeft met luiheid, maar een gevolg van een inadequate studie-aanpak.

Burnout & Brein: Interactie?

De SEO en hoofdredacteur van de Huffington Post: Arianna Huffington was zo uitgeput – enkele jaren na de oprichting van haar media imperium – dat ze compleet instortte.

“Ik stootte mijn hoofd opzettelijk tegen mijn bureau, brak mijn kaaksbeen en kreeg 4 hechtingen aan mijn rechteroog,” vertelde ze Oprah Winfrey tijdens een interview. “Ik mocht nog van geluk spreken dat ik mijn oog niet verloren had.”

Wereldwijd is tijdens surveys vastgesteld dat veel werknemers een gelijkaardig verhaal als Huffington beschreven. Burnout groeit zonder twijfel tot gigantische proporties in de geïndustrialiseerde landen. Uit een Gallup onderzoek van 2016 bleek dat 2,7 miljoen Duitse werknemers burnout-effecten rapporteerden. Uit een onderzoek van 2013 onder HR- directeuren bleek dat er 30 % van de werknemers in hun organisaties burnout-symptomen vertoonden.

Het is een misvatting dat burnout slechts een emotionele respons is op lange werkdagen of een veeleisende job. Een burnout eist ook een fysieke tol. Integratieve onderzoeken tonen aan dat een burnout niet enkel een gemoedstoestand betreft; eerder een toestand die weerslag heeft op zowel lichaam als geest. De chronische psychosociale stress, gekenmerkt door een burnout, heeft niet enkel gevolgen voor persoonlijk en sociaal functioneren; het kan cognitieve vaardigheden en het neuro-endocriene systeem beïnvloeden. Dit kan uiteindelijk leiden tot ingrijpende veranderingen in anatomie en breinfunctioneren.

In 1976 publiceerde Christina Maslach, professor emeritus aan de Universiteit van Californië – Berkeley het artikel “Burned-out” in het tijdschrift Human Behavior. Dit genereerde een grote publieke respons. Maslach ontving brieven en oproepen van mensen die zich konden identificeren in de door haar beschreven symptomen van een burnout.
“Ik had deze reactie helemaal niet verwacht” zei Maslach. “De impact van mijn artikel was enorm.” Uiteindelijk was dit artikel het begin van meer studies, onderzoeken en aandacht van de medische wereld.

Maslach en Susan Jackson (Rutgers University) hebben hun krachten gebundeld wat resulteerde in een basis naslagwerk over burnout. Gepubliceerd in 1981 en meer dan 6000 keer geciteerd volgens Google Scolar. Burnout wordt geëvalueerd volgens een aantal stressfactoren: een algemeen gevoel van uitputting, cynische en apathische gevoelens, een gevoel van professionele tekortkoming en gebrek aan voldoening.

Het is een misvatting dat burnout veroorzaakt wordt door gewoonweg te lang en te hard werken. Uit onderzoek blijkt dat andere factoren – zowel individueel als organisatorisch – een oorzaak kunnen zijn. Richard Gunderman, een radioloog en filosoof aan de Universiteit van Indiana, verwoordt een burnout mooi: de opeenvolging van honderden of duizenden kleine teleurstellingen, die vaak op het moment zelf niet eens opgemerkt worden.

Nieuw onderzoek toont aan dat een burnout ernstige gevolgen kan hebben voor het breinfunctioneren. Psychologen aan het Karolinska Instituted in Zweden hebben vastgesteld dat een burnout schade veroorzaakt aan de zenuwbanen, uiteindelijk leidend tot neurologische schade. Naast deze neurologische schade veroorzaakt een burnout cognitieve schade: een gebrek aan creativiteit, probleemoplossend werken en geheugen. Uit een Griekse studie (Aristotle University of Thessaloniki) bleek dat in 13 op de 15 studies over burnout, patiënten ernstige cognitieve problemen hadden.
De chronische stress die een burnout veroorzaakt, resulteert ook in het verkeerd functioneren van het neuro- endocriene systeem. De Hypothalamus-hypofyse-bijnieras (HPA) regelt de vrijgave van het “stresshormoon” cortisol. Onder normale omstandigheden komt er een grote hoeveelheid cortisol vrij in het lichaam bij stress. Bij het verdwijnen van de stress herstelt het lichaam zich. Aanhoudende stress zorgt er voor dat de HPA meer cortisol dan normaal uitscheidt. Wanneer dit te hoog en te lang in het lichaam blijft, ontstaat hypocortisolisme. Dit heeft ernstige gevolgen zoals: aderverkalking, hartproblemen, trombose.

Kan een burnout en de gevolgen ervan genezen worden?
Uit onderzoeken van “The Rockefeller University” blijkt dat de negatieve effecten van een burnout kunnen verholpen worden. Studies bij studenten wezen uit dat 4 weken relaxatie en coaching het breinfunctioneren drastisch verbeterden. Je kan de “examenstress” van studenten niet vergelijken met de jarenlange stress die sommige werknemers ervaren, maar toch: de studie toont duidelijk dat herstel mogelijk is, mits een intensieve en professionele aanpak.