5 mythes over burnout

Zondagavond… en je denkt aan de eerste werkdag van de week. Vroeger keek je vol goede moed de week tegemoet, nu is er iets mis. Je voelt niet dezelfde motivatie, energie als voorheen en in deze tijden van job veranderen is niet evident. Zijn dit de eerste signalen van een burnout? Mogelijk… het kan ook stress zijn? Of een combinatie van beiden?

Als je nooit een burnout hebt ondervonden, is het moeilijk om in te schatten welke tol een burnout van je lichaam en geest vergt. Ik heb zelf een burnout gehad en ik weet dat het lange tijd duurt, vooraleer je terug de oude bent. Ik trok mezelf uit de burnout spiraal en heb mij verdiept in de oorsprong en de behandeling van een burnout om anderen te helpen. Tijdens mijn studie, merkte ik dat er verschillende mythes bestaan over een burnout:

MYTHE 1 : een burnout betekent zwakte

Wanneer je jezelf in een burnout bevindt, voel je je zwak. Maar ook de buitenwereld: collega’s, kennissen die nooit aan een burnout geleden hebben, kunnen dit vinden. Wanneer je uitgeput en emotioneel bent, word je cynisch en ga je jezelf verwijten. Een burnout betekent niet dat je zwak bent. Uit studies blijkt dat de hulpvaardigheid van slachtoffers van burnout hoog blijft. Ze blijven zich ook betrokken voelen bij het werk. Het is niet toevallig dat een burnout voorkomt bij de meeste gemotiveerde en voorheen stressbestendige werknemers. Daarom lijkt het voor de andere collega’s vreemd dat hun collega niet meer in staat is om te werken.

MYTHE 2 : om een burnout te verhelpen, zijn drastische wijzigingen nodig

De grootste vrees van burnout patiënten is het verlies van de job. Nochtans vindt een groot deel van hen de job toch nog interessant. Eén van de meest effectieve strategieën ter voorkoming van burnout is “job crafting”. Laat in overleg met leidinggevenden je job aanpassen. Gebruik je waarde, kracht en passie om je job een nieuw élan te geven.

MYTHE 3 : een burnout moet je geheim houden

Dit is niet nodig. Vaak heeft je omgeving het al opgemerkt. De uitputting, het cynische en gelatenheid worden opgemerkt. Begin een gesprek met je supervisor, in de veronderstelling dat je deze persoon vertrouwt. Het is een belangrijk gesprek: wees heel eerlijk. Als je niet met je baas kan praten, praat dan met vrienden, een therapeut, een coach. Er zijn mensen die je willen helpen, je moet gewoon je hand uitsteken.

MYTHE 4 : het enige wat je nodig hebt, is een vakantie

Dit is vaak de opmerking van de leidinggevende. Ze beseffen soms het verschil niet tussen dagelijkse stress en een burnout. Ze suggereren met veel goede wil een snelle oplossing voor het probleem. Vakanties genezen echter geen burnout. Een aantal dagen voor je terug moet gaan werken, steken de symptomen immers terug de kop op.

MYTHE 5 : een burnout is hetzelfde als een depressie

Een burnout is eerder een doorgeefluik. Ik bedoel dat de extreme situatie andere ziektebeelden creëert. Zo zijn er burnout slachtoffers die niet depressief zijn, maar wel paniekaanvallen krijgen. Andere tonen meer fysieke gevolgen. Zo is gebleken dat vrouwen meer ontstekingen krijgen dan depressies, als gevolg van burnouts, terwijl dit bij mannen andersom is.

 

Een burnout is een complexe ziekte die tijd nodig heeft. Met de juiste tools kan je deze tijd beperken tot een minimum. Eén zeer effectieve tool is een begeleiding door een coach. Kies hiervoor een burnout coach met de juiste coachingsvaardigheden en opleiding. Mijn opleidingen, vaardigheden en ervaring met burnout, zorgen voor een effectieve en professionele aanpak.

 

6 mei 2017 Geen categorie Author: admin
Search Ont-keten
Share:
Profiles:
Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website. Update my browser now